Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax

Deze vaste klant beschikt over een aantal zeer fraaie wagens en deze Audi RS4 Avant uit 2000 is daar een van de recentste aanvullingen in. Niet de snelste, niet de duurste, niet met de hoogste verzamelwaarde, neen, maar voor hem wel een stukje nostalgie wat hij graag aan zijn collectie wou toevoegen. En dat doet ie goed! Natuurlijk koop je dan niet het eerste het beste exemplaar met 10 eigenaren en 200.000 km's op de klok. Dan wil je ook eentje die nog lekker vers, origineel en goed voor zijn waarde is. Hoewel de auto toch alweer 18 jaar oud is heeft deze pas 85.000 km op de teller n daarbij is zowel in,- als exterieur volledig in originele staat. De V6 Bi-Turbo met 375 pk spint nog altijd enorm zacht, het leder oogt nog zeer strak en de body is voor een auto van die leeftijd gewoon erg knap in orde. Mr, en jullie voelen hem al aankomen, hij wist dat er nog meer uit te halen viel als wij er onze magie op los zouden laten en er werd dan ook een Carte Blanche behandeling afgesproken en ingeboekt. Bij zo'n behandeling boeken we de auto lekker ruim in qua plaats / tijd in onze werkplaats en na een visuele inspectie na de reinigingsstappen kunnen we een goede kosten beraming maken en dit in verschillende opties met de klant overleggen. Bij dergelijke auto's, zeker als ze wat op leeftijd zijn gekomen, is de ene de andere niet en het werk kan daarin mee of juist tegenvallen. Buiten dat spelen de wensen in compleetheid en perfectie natuurlijk ook een enorme rol. Dat is toch allemaal wel een stukje maatwerk wat niet altijd goed in vooraf opgestelde beurten of prijs stellingen past.

In deze reportage nemen we jullie, buiten de normale en bekende stappen in de reinigings,- en correctiefase om, mee in de kritische beoordeling van een auto en wat er nog allemaal meer bij komt kijken om er een winnaar van te maken. Deze reportage wordt hier ietwat beknopter weergegeven, maar voor het volledige verslag verwijzen we u graag door naar onze Facebook pagina.

Dit is hoe de wagen ons bereikte:

Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax

In de tijd van de wieldoppen was het protocol om met het beetje overgebleven water na de wasbeurt de wielen te doen.....h (denk er even het geluid van zo'n irritante zoemer bij) WRONG! Ons protocol is om met aparte emmers en accessoires altijd rst de wielen, wielkuipen en remklauwen te reinigen en daarna met schoon materiaal de rest van de wagen.
De velgen worden gereinigd met een zuurvrije velgenreiniger. Deze moet je wel effectief inwerken en borstelen, kortom, vergt wat meer werk, maar anderzijds volledig veilig voor je afgelakte wielen en geen kans op ingevreten plekken of plakkende remmen. Eventuele ingebakken remstof wordt nadien met een de-ironizer verwijderd en aangehecht teer / rubber met een teer verwijderaar. De banden worden gereinigd met een All Purpose Cleaner. Buiten het feit om dat verkleurde bruine banden weer schoon worden is dit ook een stap wat er voor zorgt dat een bandendressing beter intrekt. Beter intrekken is meer tijd voor voeding en minder (lees: met watergedragen dressings en een juiste verwerkmethode geen) kans op "sling". Kwestie dus dat de bandendressing netjes op je band blijft en niet onder het rijden alle kanten op vliegt en je dakraam bevuild.

Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax

Alle kwetsbare zaken zoals de zachte en gladde rubbers worden voor de correctiefase altijd afgeplakt. Auto's uit deze tijd werden nog wat dikker gespoten dan hedendaagse auto's. Buiten een stukje verbetering techniek / automatisering vooral ook een kosten gerelateerd iets. Tegenwoordig moet het allemaal goedkoper en een paar micron minder per auto scheelt aan het einde van het productiejaar immers bakken met geld. Na wat research te hebben gedaan konden we zeggen dat deze auto's nieuw rond de 130 - 140 micron (totale lak dikte) zaten.

In dit stadium pulsen we de wagen rondom met een redelijk simpele lak meter. Deze werkt snel doch nauwkeurig zodat we met een half uurtje een goed beeld hebben van de lak dikte rondom. Nadeel is dat ie de complete lak dikte meet, dus de primer, kleurlak en de vernislaag in n getal. Je kunt enkel in de bovenste laklaag corrigeren. Logisch, want als je in de kleurlak zou corrigeren zou het betekenen dat je door de vernislaag moet. Voor ons is het dus het belangrijkste hoe dik ENKEL die vernislaag is. In een later stadium meten we paneel per paneel waar we aan bezig zijn met een afzonderlijke lak meter die de verschillende losse lagen kan meten. Zo kunnen we heel veilig corrigeren en te werk gaan. In tegenstelling tot deze meter is die enorm gevoelig, moet ie aan de laptop etc etc.....best omslachtig, maar wel handig om risico's zo goed mogelijk uit te sluiten.

Per paneel maken we diverse punten om te pulsen. Op een gemiddelde deur zijn dit bijvoorbeeld vier vijf rijen van pak vier vijf pulsen per rij. Zo krijg je een goed beeld van wat er aan de hand is. Gedurende de leeftijd wordt een lak altijd wel wat dunner. Dit komt door verwering, slijtage en bijvoorbeeld polijsten. Een auto van 18 jaar, en zeker een zwarte lak waar je in de regel meer defecten op ziet dan een lichte kleur, is zeker al een paar keer gepolijst. Liggende delen zoals het dak en de motorkap lijden doorgaans weer een pak meer van UV straling en frictie (denk aan rijwind met stof / zand wat onder flinke druk over je lak scheert) dan de verticale delen.

We zien dat, op de kop van de auto na, de lak rondom nog altijd in de originele lak zit. Per paneel echter wel waardes waar de lak wat dunner is geworden door boven genoemde zaken. We hebben per paneel globale waardes vanaf een 80 micron tot een 140 micron.

Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax

We gaan verder door op de correctiefase van deze behandeling. We hebben gezien dat we per paneel diverse diktes hebben. In zo'n wisselend geval moeten we per paneel uitgaan van de minste waarde. Als we immers verstand op nul zetten en gewoon aan de slag gaan gaan we met hetgeen resultaat boekt op de dikkere lak grandioos de mist in op de plekken op hetzelfde paneel waar deze dunner is. En lokaal grover gaan kan in bepaalde gevallen, maar gezien de totaliteit van de defecten rondom in deze gewoonweg niet te doen.

We konden drie behandelmethodes aan de klant voorstellen:

- Met deze uitleg kiezen om met diverse polijstmethodes, grofheden en herhalingen de oude laklaag te respecteren en hiermee een algehele correctie van 80 - 85% te bieden
- Sommige diepere imperfecties lokaal in te vullen, voor te schuren en zo nog een 5% extra correctie te bieden op de diepere imperfecties. Dit zou wel meteen een stuk meer werk betekenen.
- De panelen van naad tot naad matteren met schuren. Behalve de krassen moet je hierin wel rekening houden dat ook de structuur veranderd. Je kunt dus niet n portier van naad tot naad schuren en de rest niet. Dat paneel wordt gladder / strakker, minder amplitude in de vernis, betere terugkaatsing van het licht en daardoor intenser dan de rest van de omliggende delen. In Jip & Janneke taal: ondanks dat het dezelfde lak is oogt de lak zodoende donkerder dan de niet geschuurde delen. Plus, bepaalde zaken gingen we ook met deze methode niet 100% kunnen oplossen (denk aan het plamuur verhaal) en sommige imperfecties zaten nu eenmaal door de vernislaag heen. En, last but not least, het grote risico.

De klant is gelukkig ook realistisch en begreep het verhaal. Gezien de originaliteit van de auto en het realisme dat we nog altijd te maken hadden met een auto van 18 jaar oud leek de eerste optie hem de beste. Hij twijfelde nog een beetje of de optionele glasscoating wellicht nog iets was wat hij wou. En tja, een commercieel kantje wat heel makkelijk in te koppen zou zijn met een paar honderd euro extra omzet voor ons, maar ten eerste steken we zo persoonlijk niet in elkaar, ten tweede willen we altijd open en eerlijk zaken doen met het oog op een lange termijn relatie en ten derde zou de klant hiermee gewoonweg niet het beste geholpen zijn. De lak is van origine ontzettend hard, de wagen zal niet veel te lijden gaan krijgen en op een paar weken per jaar na staat ie altijd lekker binnen. Een mooie natuurlijk afwerking op carnauba basis past hier veel beter bij en scheelt ook nog eens flink in de kosten.

Welnu, na verschillende testspots gemaakt te hebben kwamen we tot de conclusie dat er vrij grof en met veel warmte gewerkt moest worden. Die warmte hadden we nodig om berhaupt in de vernis te komen, mr, door de geringe dikte was het heel erg oppassen geblazen om er niet doorheen te gaan. De roterende polijstmachine bracht snel warmte en kracht, maar was vrij oncontroleerbaar en moeilijk te doseren. De excentrische Rupes was wat dat betreft veel veiliger, echter genereerde deze gewoonweg niet genoeg warmte om echt effectief te kunnen corrigeren. Dat duurde enorm lang en waar deze machine ontworpen is om "de machine het werk te laten doen", dus weinig druk e.d., zo hoognodig was die druk om een goede frictie waar te kunnen maken. Het beste resultaat kregen we met de excentrische Krauss. Daar konden we echt veel druk op uitoefenen zonder dat het draaien werd benvloed. Per paneel hebben we op deze manier 3 compound fasen gedaan met een grove structuurpad en een grof polijstmiddel. Dat gaat niet zonder slag of stoot en een ontiegelijke hoop stof welke wordt veroorzaakt door het afbreken van de korrels en de slijtage van de polijstpads.

De volgende reeks foto's laat achtereenvolgens de situatie voor en na onze correctie zien:

Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax

Na elke fase maken we het behandelde deel schoon en vrij van stof om goed te kunnen beoordelen. Vervolgens nemen we het af met pure isopropyl alcohol om zo eventuele achtergebleven polijstmiddel wat kan maskeren te verwijderen. We werken altijd met producten op waterbasis. "What you see is what you get". Vele polijstmiddelen zijn echter op petroleumbasis en maskeren meer dan dat ze corrigeren. Dat werkt natuurlijk bij het snelle poetswerk veel sneller, maar is minder eerlijk en niet zoals het hoort. Na de grove stappen wordt de auto compleet opnieuw gewassen. Ook wordt de werkplaats goed gestofzuigd en opnieuw gedweild. Buiten het feit om dat we geen onnodige stof kunnen gebruiken bij de eindafwerking werkt een schone omgeving nou eenmaal tienmaal fijner.

Ondanks dat er nog veel meer verfijning nodig is zien we toch al een mooie diepe glans met bijhorende reflectie. Dit allemaal zonder glansversterkers, vullende middelen en eindafwerkingen die de lak mooier maken dan deze in werkelijkheid is. Wij gaan terug naar de basis en bouwen vanuit daar toe naar een mooie eindlaag. Zo heb je maximaal resultaat en duurzaamheid.

Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax

Nadat de wagen volledig met de Swissvax Concorso is ingemasseerd, het volledige interieur nog is behandeld en alle andere details zijn nagelopen werd het tijd om het complete resultaat te bekijken. Eerst een paar foto's in onze werkplaats en daarna in het felle laagstaande zonnetje.

Het volledige interieur werd tevens gereinigd en gevoed. De carbondelen werden mooi met een wax afgewerkt. We zien weer een mooi egaal mat lederen interieur zoals het hoort.

Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
Audi RS4 Avant - Full Detail - Swissvax
€ 0,00
 
0