BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud

De term glasscoating is hopelijk inmiddels al een beetje ingeburgerd. Voor wie er nog nooit van heeft gehoord is dit min of meer de duurzaamste lakbescherming die er op moment van schrijven beschikbaar is. In tegenstelling tot een conventionele wax of sealant blijft deze laag permanent aanwezig. Je wast er niet bij elke wasbeurt een beetje vanaf, de coating is doorgaans harder dan de fabrieksvernis en de dichtheid is hoger waardoor vogelpoep minder snel invreet. Neveneffecten zoals gemakkelijker wassen, langdurige afstotendheid van vuil, bescherming tegen verkleuring en een prachtige glans zijn wellicht minstens net zo fraai te noemen. En bij alles wat een hoog "it's amazing Mike" gehalte heeft is het belangrijk sceptisch te blijven en een eerlijk verhaal aan te horen. De wagen wordt immers niet kogelvrij, wasstraatschade ontstaat zeker nog maar minder snel (door de hardheid) en als je een glasscoating niet bij houdt zorgt de vuilsluier op een gegeven moment ook voor een verminderde afstotendheid en algehele werking. Logisch naar onze mening, maar het kan geen kwaad om het extra te benadrukken.

Welnu, na veel testen en evalueren hebben we vorig jaar mei de eerste klantenwagen voorzien van de vrij jonge N-XTC coating. Uiteraard is aan dit moment de applicatie en evaluatie op diverse prive auto's vooraf gegaan, maar de real deal is nog altijd de reactie en ervaringen van een onbevooroordeelde klant aan te horen. Het resultaat na de verse applicatie kunt u via deze link teruglezen:

https://www.facebook.com/pg/customcarcleaning.nl/photos/?tab=album&album_id=1228205590526088


De eigenaar kennen we als iemand die doorgaans toch best prijzige modellen uit kiest en daar graag van geniet. Optisch onderhoud daarentegen is zeer beperkt om het woord "nihil" maar niet te noemen. In het verleden zorgde dat bij andere wagens tot extreme uitdagingen om de materialen weer netjes te krijgen. Kortom, en goede kandidaat om deze coating tot de max te testen!

Een jaar na applicatie, 30.000 km's verder, 0 handmatige wasbeurten en enkel eens (twee)wekelijks bij de wasbox afspuiten werd de wagen ons afgelopen week opnieuw overhandigd. Zo zag ie uit:

BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud

Reiniging

Ondanks dat de wagen van een afstandje best netjes uit ziet is ie zoals in de close-ups te zien valt echt wel smerig. Met onze uitgebreide handmatige wasbeurt wordt de wagen nauwkeurig gewassen. De complete wagen en wielen worden behandeld met een teer verwijderaar, vliegroest verwijderaar en voor,- en na deze handelingen ingefoamd met de hogedruk foamlans. De manuele wasbeurt met de onderhoudsshampoo zorgt er voor dat de coating terug vlekvrij en schoon raakt. In dit geval lieten de vliegenresten zich gemakkelijk verwijderen na enkel de foambeurt en de manuele wasbeurt. Vliegroest 0,0 , maar de aanhechting van teerpuntjes was wel redelijk aanwezig. Wegwerkzaamheden in de woonplaats van de klant waren de oorzaak en als je dat normaliter bij houdt met wassen krijgt het geen kans om te hechten, maar met enkel het afspuiten van de wagen gaat dit er op termijn niet meer af. Een goede teer verwijderaar lost echter letterlijk het probleem in een handomdraai op. Bij deze een reeks foto's van het reinigingsproces en het resultaat na deze wasbeurt. Met enkel wassen eigenlijk alweer een zeer mooi resultaat...

BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud

Update aan de coating

Eenmaal binnen gezet werd de wagen nauwkeurig onder diverse lichtbronnen bekeken. Op een enkele rechte lijn kras op de motorkap en kofferklep na van een verdwaald steentje en / of de schering van de wind i.c.m. zand vrijwel perfect. Imperfecties die we wel tegenkwamen waren:

* Her en der waterspots (zeker op de ramen) van ingebrande waterdruppels. Typisch een effect wat je krijgt als de wagen wordt afgespoten en nadien niet wordt gedroogd. De druppels fungeren dan als een prisma en i.c.m. de zon branden deze in op de materialen. Hier zijn oplosmiddelen voor in de handel waarmee je dit met wat moeite tijdens de wasbeurt kunt verwijderen. Als de waterspots echter te ver zijn ingebakken kun je dit enkel nog verwijderen met polijsten.
* Op de voorbumper en op de spiegelkappen waren insectenzuren ingevreten. Ondanks dat de coating dit vertraagd en ondanks dat de "lijkjes" zich gemakkelijk lieten lossen tijdens de was,- c.q. afspuitbeurt heeft het toch te lang erop gezeten en schade veroorzaakt.

Nu had de voorbumper een kleine schade die bij de dealer is gerepareerd, dus het stond sowieso wel op de planning om in ieder geval de voorbumper opnieuw te coaten. Qua vogelpoep had de klant nog een leuke anekdote voor ons toen de wagen vrij kort na applicatie drie weken op Schiphol stond geparkeerd. Als we hem mogen quoten:

"Als ik kon kiezen had ik het graag ook op de Z4, want de M2 heeft 3 weken in de zon bij Schiphol gestaan en toen ik gisteravond de 2 plekken met vogelpoep wou afpoetsen, bleek dat simpelweg de straal uit mijn busje Quick Detailer al genoeg was om de poep los te weken en van de lak af te spuiten. Super product dus!"

Ook hier geldt natuurlijk weer.........hou in acht dat de coating vertraagd en er minder snel schade ontstaat, maar verwijder dit soort zaken toch zo snel mogelijk om ingebrande vlekken te voorkomen. Mocht er wel schade ontstaan zit dit normaliter voornamelijk in de coating en niet in de laklaag. De lak zelf blijft hierdoor wel geconserveerd en hoeft niet dunner gemaakt te worden om de defecten te verwijderen. Het zal wel nodig zijn om de coating aan te pakken en (lokaal) bij te werken.

Na de herapplicatie van de coating werd de volledige sealantlaag (de topping van de coating) vernieuwd. Die toepassing zit standaard in de onderhoudsbeurt inbegrepen. De coating ansicht is namelijk wat stroef en niet zo hydrofobisch als een "vettige" waxlaag. Hierdoor voelt ie minder glad aan en produceert ie een mindere vorm van "beading" (de bekende druppelvorming op de lak). De "sheeting" (het aflopen van het water) daarentegen is wel hoger bij een coating. Om de coating toch glad te maken en het hydrofobische effect te versterken wordt deze sealantlaag gebruikt. Deze heeft tevens de functie om een verse coating te bescherming tegen inslagen van buitenaf. Vooral van toepassing in de eerste weken na applicatie omdat de coating dan nog steeds uithardt. De sealant gaat bij frequent gebruik van agressieve shampoo's / wasboxen ongeveer een maand of 6 tot 8 mee. Een vernieuwing hoeft niet per se, de coating ansicht doet nog altijd prima zijn werk, maar in de samenstelling van de onderhoudsbeurt hebben we deze vervanging standaard opgenomen om die extra beading, glans en gladheid te waarborgen. Kwestie dat alles echt weer up tot date is voor het allerbeste en allermooiste resultaat.

BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud

Interieur, afwerking en puntjes op de i's

In de onderhoudsbeurt worden natuurlijk ook alle andere zaken nagelopen en de puntjes op de i gezet. De velgen worden bijgewerkt, banden netjes gedressed, uitlaten gepolijst, ramen opnieuw waterafstotend gemaakt en in de beurt zit standaard een basis behandeling van het interieur opgenomen.

Na deze eendaagse behandeling kan de klant zoals u in deze reportage ziet weer met een "nieuwe wagen" naar huis. "Of de klant zelf tevreden is over de coating?". Nou, komende week brengt hij zijn nieuwe Tesla Model X voor een zelfde behandeling, daar hoeven niet veel woorden aan vuil gemaakt te worden :)

Het resultaat:

BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
BMW M2 - NXTC glasscoating na 1 jaar / 30.000 km's / weinig onderhoud
€ 0,00
 
0