Lamborghini Gallardo Superleggera


Deze non metallic zwarte Lamborghini Gallardo Superleggera is een auto met een hoge moeilijkheidsgraad om aan te werken. Met behulp van deze reportage nemen we jullie graag mee door de stappen die nodig waren om ook van de bolide terug een concour waardig exemplaar te maken.

Nadat we de auto enkele maanden geleden eens goed hadden bekeken werd o.a. het volgende duidelijk:

- Veel lak defecten, swirls, RDS krassen
- Het lakwerk stond bol van de polijst,- en schuurfouten - De matte "Superleggera" striping was aangetast door krijt,- en silicone restanten van vorige poetsbeurten...
- De carbon delen waren verkeerd gepolijst
- Er was sprake van flink wat aangehechte vervuiling
- Doffe en verweerde / geoxideerde lak

Een dergelijke sportauto als deze is geen beginnersauto om aan te werken. Non metallic zwart is in de regel eigenlijk altijd al een stuk moeilijker dan alle andere tinten. Een rechte deur gaat nog wel, maar deze auto heeft zo veel hoekjes, inhammen, naden, kleine delen en ga zo maar door dat effectief correctiewerk een flinke uitdaging vormt. Als je je dan nog eens realiseert dat alle delen van carbon of kunststof zijn, beide met een hele hoge c.q. snelle opwarmingscurve, en dan zonder dat de lak meetbaar is op deze ondergronden daar er geen puls terugkomt, dan zul je begrijpen dat dit een professionele opdracht is om alles correct te verzorgen.

Onderstaande foto's laten de auto bij aankomst zien zonder dat we al te gedetailleerd naar het lakwerk gaan kijken:

We kunnen wel zien dat de eigenaar de wagen niet enkel koestert door hem binnen te laten staan, maar er ook echt daadwerkelijk gebruik van maakt. Een verkeerde was,- en droog techniek i.c.m. eerdere herstelpogingen om de laklaag te polijsten hebben er echter juist voor gezorgd dat de oorspronkelijke flair compleet was verdwenen. We zagen een fletse zwarte lak vol met swirls, polijstbanen en hologrammen daar er geen rekening gehouden is met de andere opwarmingscurve van het plaatwerk.

Als we de auto kritisch beoordelen zien we het volgende:

Aan ons de taak om het lakwerk terug in zo'n goed mogelijke staat te herstellen. Dit doen we door effectief te corrigeren en niet slechts tijdelijk te camoufleren. What you see is what you get, en lak imperfecties en (micro) krasjes worden daadwerkelijk verwijderd met behulp van een diversiteit aan schuur,- en polijsttechnieken.

In de volgende reeks presenteren we enkele voor en na foto's van dit correctieproces:

Nu de laklaag eenmaal weer is hersteld is het een kwestie van deze zo duurzaam mogelijk te conserveren. Dat kan met een traditionele wax of sealant, maar gezien de delicate kleur en gevoeligheid koos de eigenaar voor een semi-permanente glasscoating aan te brengen. Deze harde laag wordt op de bestaande vernislaag aangebracht en ingebakken met de infrarood droger. Deze laag oxideert ook niet waardoor die mooie diepe zwarte kleur gewaarborgd blijft en door de hardheid zullen nieuwe microkrasjes veel minder snel gevormd worden:

Nadat we twee lagen van deze harde coating hebben ingebakken wordt dit nogmaals verzegeld met een toplaag (sealant). Overbodig om te zeggen, maar de uitlaten, kunststoffen, velgen, banden, wielkuipen, holle ruimten, glas,- en chroomwerk en wat er zich nog meer aan het exterieur bevindt wordt allemaal in onze stappen meegenomen. Dit zie je dadelijk in het eindresultaat terug.

Ook het interieur mocht compleet aangepakt worden. Alle alcantara werd schoongemaakt, de carbondelen werden gepolijst en voorzien van een wax, de ramen werden streeploos gereinigd en een grondige stofzuigbeurt inclusief reiniging van ventilatieroosters e.d. zorgden voor een flinke punt op de i.

Hoe dit allemaal uit ziet? Dat valt te zien in de eindresultaatfoto's die we in de volle zon mochten nemen. Deze fraaie bella macchina mag weer gezien worden en past qua looks weer sluitend in de collectie.

Alle eindresultaatfoto's kunt u terugvinden in onze galerij.


Hoe kunnen we u helpen?

© 2020 Custom Car Cleaning. Website door Webstudio 7.